Lélek

Így csináld, ha tényleg komolyan gondoltad az újévi fogadalmad!

  • Szerző:nuus
  • 2022.01.10 | 19:18

Az újévi fogadalom megtartása nem könnyű dolog. Az első három hetet általában sikerül megugrani, de aztán…

Január 31-ig minden harmadik ember feladja újévi fogadalom gyanánt tett ígéreteit – derítették ki az Edith Cowan Egyetem kutatói. Felmérésükben a résztvevők csaknem fele ugyanolyan, vagy nagyon hasonló elhatározásokkal vágott neki az előtte álló hónapoknak, mint egy évvel korábban. Ez tehát azt jelenti, hogy a megkérdezettek éppúgy nem jártak sikerrel a korábbi próbálkozásaik során, mint aktuálisan.

A fogadalmak túlnyomó része az életmód körül forog:

negyedük a testmozgással, kevesebb, mint harmaduk a fogyással kapcsolatos. Jellemző hiba, hogy túlságosan nagy változásokat akarunk rövid idő alatt, miközben túl szigorúak vagyunk magunkkal szemben. Azok, akik nagyobb rugalmasságot biztosítottak maguknak, idővel könnyebben értek célt. Azok viszont, akik rövid idő alatt túl nagy változásokat próbáltak bevezetni az életükbe, nem jártak sikerrel.

A kutatók szerint fontosak a konkrét célmeghatározások.

A résztvevők kétharmada túlságosan általános jellegű fogadalmat tűz ki magának. Ilyen lehet pl. az, ha „idén lefogyok”, vagy idén „fittebb leszek”. Ám ezek mögött a fogadalmak mögött láthatóan nincs terv, konkrét megvalósítás, vagy akár jelentősebb elhatározás. A kutatók szerint ezek a fogadalmak azért hiúsulnak meg, mert nem elég specifikusak, célzottak. A szakértők úgy látják, hogy a fogadalmak

akkor működnek hosszútávon, ha kellően rugalmasan, mégis céltudatosan

kezeljük a terveinket: „Példa egy tökéletes fogadalomra az, hogy hétfőn, szerdán és pénteken reggel 40 perces sétát teszünk a tó körül a barátommal, Sammel” – mondta Joanne Dickson, a kutatás vezetője egy egyetemi közleményben. A fogadalmat azért kell ennyire részletekbe menően megfogalmazni, mert „korábbi kutatások kimutatták, hogy azok a fogadalmak, amelyek magukban foglalják az időt, a helyet, illetve az embereket, olyan mentális jelzéseket adnak számunka, amelyek segítenek ragaszkodni a célokhoz”.

Az általános célok több gondolkodási időt igényelnek,

nehezebb ragaszkodni hozzájuk, szemben azokkal a célokkal, amelyeknek van konkrét lebonyolítási tervük. Olyan elhatározásokat könnyebb megvalósítani, amiket összekapcsolunk saját értékeinkkel. Ha azért tűzöl ki egy célt, mert valóban vágysz a megvalósítására sokkal nagyobb eséllyel éred el, mintha módon tennél egy fogadalmat. Addig tehát nem leszel kitartó, míg nem zavar igazán a túlsúlyod. Addig nem fogsz leszokni a dohányzásról, amíg szeretsz cigizni.

A célkitűzés könnyebb, ha magasabb, személyesebb értékekhez kapcsolódik.

Ilyen például az egészséged megőrzése, vagy éppen a húsfogyasztás mellőzése, ha tiszta szívedből szereted az állatokat. A tanulmány megállapította, hogy a rugalmas alkalmazkodási képesség pozitívan függ össze a mentális jólét növekedésével is – zárta a beszámolót  Dickson.


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Infotech
Nagyot változik a Facebook
  • szerző:nuus
  • 2022. 05. 09.
Külföld
Vérrákos lenne Putyin?
  • szerző:nuus
  • 2022. 05. 14.