Ezek volnának a Föld legősibb élőlényei?

• 2017.03.03 | 09:33

Legalábbis ami a 3,77 milliárd éves lenyomatokban megmaradt belőlük.

Kanadában – úgy tűnik – rábukkantak arra a mikroorganizmusra, amelynek kora minden rekordot megdönt: ha a tudósok bebizonyítják, hogy leletük valóban annyi idős, mint amennyinek látszik, akkor 3,77 milliárd évesként világelső lehet. Ez a baktérium az emberi hajnál is vékonyabb szálakból és csövecskékből áll, és minden bizonnyal vasvegyületek közelében élt, legalábbis a Londoni University College bejelentése szerint – írja a CNN.

Quebec környékén, egy kvarcrétegből került elő a fosszília, a Nuvvuagittuq övezetből, ahol a világ eddig legősibbnek tartott üledékes kőzetrétege található.

A felfedezésünk azt a hipotézist támasztja alá, mely szerint az élet a forró tengerfenékből ered, nem sokkal a Föld létrejötte után.

– mondja Matthew Dodd, a kutatás egyik résztvevője.

Legutóbb hasonló korú mikrofosszíliákra 2013-ban bukkantak Ausztráliában, melyek 3,4 milliárd évesek lehetnek. Az ilyen ősi leletek hitelességével kapcsolatban viszont kérdések sora merül fel: egyáltalán biológiai vagy nem biológiai folyamatok révén alakultak-e ki, illetve hogy a hőmérséklet és a nyomás hogyan változtatta meg a kőzetet az évmilliók alatt.

A Kanadában dolgozó nemzetközi tudóscsoport azt állítja, hogy egyértelműen biológiai eredetű a leletük: olyan masszában találták, amely „fogakat és csontokat is tartalmazott”.

Egy sor olyan tulajdonság megtalálható a vizsgált mintában, ami a fiatalabb biológiai leletekre is jellemző. Dugóhúzó jellegű, csavart szerkezetük van, elágazó rostokkal. Genetikai információt nem sikerült kinyernünk, de úgy véljük, hogy anaerob [oxigén nélkül élő] baktériummal van dolgunk.

– tette hozzá Dominic Papineau.

Ha ezek a mikroorganizmusok lélegeztek és ettek, akkor lehetnek akár 4,28 billió évesek is. Ha ennyire koraiak, akkor azt mondhatjuk, hogy nagyon hamar beindult az élet a bolygónkon. Alig 250 millió évvel a Föld kialakulása után ez a szint már egy elég bonyolult fejlettségi foknak számít.

A düsseldorfi Heinrich Heine Egyetem munkatársa, William Martin ennél óvatosabban fogalmaz. A molekuláris fejlődés szakértője nem tartja valószínűnek, hogy ez esetben biológiai anyagról lehet szó. Szerinte az kevés, hogy sejtekre hasonlít a talált minta. Papineau, csapatával nagyban dolgozik a bizonyításon, de közben felveti, hogy

az életnek ez a típusú kifejlődése a Naprendszerünkben máshol is végbe mehetett.

Ugyanis csak víz, vulkanikus tevékenység és közönséges vegyi anyagok – mint például: szén – kellettek hozzá. Akár a Marson, a Jupiter és a Szaturnusz holdjain is kifejlődhettek hasonló organizmusok.

Ha ilyen ősi életformákat felfedezünk, akkor inkább az Alien-filmek fiktív lényei jutnak róluk eszünkbe, mint a Földön jelenleg fellelhető bármilyen élőlény. Példa erre a Saccorhytus nevű, újszájú „elődünk”, amely alig félmilliárd évvel ezelőtt élt.