Utazás

• Szerző:nuus
  • 2023.08.11 | 19:18
  • trendindex: 2

Alig-alig lassul az infláció, hónapról hónapra egyre több pénz költünk, így várhatóan kevesebb pénz jut nyaralásra, kikapcsolódásra.

Egyre kevesebben, egyre olcsóbb szállásokra utaznak: a hazai vendégek belföldi utazásainak csökkenése látszik a Szallas.hu adatai szerint is: ugyan érződik az utazási kedv, de a visszaesés is. Különösen azok a régiók és szállásadók aggódhatnak leginkább, ahol nincs bejáratott külföldi vendégforgalom.

A Balatonnál a szálláshelyi bevételek értéke 38 milliárd forintról 48 milliárd forintra emelkedett az első fél évben, ami 26 százalékos növekedés az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Az idei júniusi 15,8 milliárd forint szálláshelyi árbevétel 7 százalékkal volt magasabb, mint 2022 júniusában, az eddigi júliusi árbevétel pedig 9 százalékkal több, mint tavaly. Ebben nyilvánvalóan közrejátszik az inflációs hatás is.

Tényleg megfizethetetlen a Balaton? Ebből a videóból minden kiderül, hiszen elsőkéből számolunk be arról, mi is az igazság.

Most egy egy hetes balatoni nyaralás árait nézzük meg, és elsőkéből mutatjuk meg azt, hogy mennyibe is kerül egy hét a magyar tenger partján. Mi most nyáron közel egy hónapot töltöttünk el a térségben, így hitelesen és relevánsan tudjuk megmutatni azt, hogy milyen árakra is kell számítani, ha mégis a belföldi nyaralást választanánk augusztus második felében.

Utazás

Budapestről kb. 170 kilométert kell megtennünk, oda-vissza 340-et, ez alatt nagyjából 27,2 litert fogyaszt az átlagos autó, tehát 15 640 forintból megvan az útiköltség. Ellenben ha Balatonvilágos az úti cél, akkor az üzemanyagköltség ennek csupán a fele. Ebbe az árba még persze a autópálya matricát is bele kell számolni. És mivel hajlamosak vagyunk, a boltba, az étterembe, és a strandra is autóval menni, naponta átlagosan még 10-20 kilométernyi úttal simán számolhatunk. Persze ha nincs lehetőségünk autóval menni, akkor vonattal illetve busszal is lejuthatunk.

Evés-ivás

Ez az egyik legmegosztóbb kérdés, ugyanis sokan a napi három étkezéssel számolnak (reggeli, ebéd, vacsora), ám szerintem ez túlzó, ugyanis a reggelit és sok esetben a vacsorát legtöbb esetben a boltból oldják meg a magyarok. A strandokon újra megjelentek a hűtőtáskák is, az elmúlt években én a magam részéről nem emlékeztem arra, hogy ezt a jelenséget ilyen mértékben láttam volna. A csapolt sör elmúlt évben 790 forintba került egy korsóval, most pedig már 990 forintot kell fizetni érte.

A település legfalkapottabb éttermében ezért az adagért 5500 forintot kérnek.

Az éttermi árak meglehetősen változóak, mi a Balaton északi partjától, Balatonudvariról rendelkezünk releváns információkkal, így ezekkel az árakkal fogunk számolni. A strandon található büfé árak a következőképpen alakulnak:

• Sajtos-tejfölös lángos: 1650 forint
  • Hamburger: 1600 forint
  • Hekk: 6500 forint/kg
  • Csülkös-pacal: 3390 forint
  • Napi menü: 2500 forint

Ha ide számoljuk a nassolnivalókat is, mint például egy fagyizás vagy jégkrémezés, akkor fejenként 5000 forinttal érdemes számolni. De mi van akkor ha egy kicsit távolabb megyünk a parttól? Az egyik kedvenc éttermünkben, az alábbiakban alakulnak az árak:

• Egész csülök bajor káposztával és steakburgonyával: 5500 forint
  • Rántott borda hasábburgonyával: 3990 forint
  • Cigánypecsenye petrezselymes burgonyával: 4400 forint

De ha egy távolabbi település éttermét vesszük alapul, akkor a környéken találunk olyan éttermet is, ahol egy rántott borda hasábba 2400 forintba kerül, míg a sajttal-sonkával töltöttért 2600 forintot kell fizetni. Szóval, ha hajlandóak vagyunk elmenni a parttól, és alaposan utána járni, akkor akár sokkal olcsóbban is megoldható az étkezés.

Ezért a két ételért és savanyúságért 6000 forint alatt fizettünk!

Ha a bérelt szálláson tudunk főzni, akkor akár simán a szokásos árakon vásárolhatunk akár az Aldiban, akár a Tescóban vagy a Pennyben.

Az iparági forrásaok arról számoltak be, hogy az idei évben 20-30 százalékos áremeléssel indult a szezon a tóparti éttermekben, ám arra a környékre ahol mi voltunk, inkábba a 15% volt a jellemző. A Balatonnál fagylaltból viszont 500-600 forint is lehet egyetlen gombóc.

Szállás

Ez az a sarkalatos pont, ahol mi nem a saját tapasztalatunkra támaszkodunk, hanem az elmondásokra és az interneten fellelhető információkat tartjuk mérvadónak. Egy szállodai szobát Balatonfüreden, hónapokkal ezelőtt még 20-40 ezer forint körül tudtunk volna foglalni, most azonban már annyira tele vannak foglalásokkal, hogy az olcsóbb szállások egyáltalán nem elérhetőek.

A kevésbé felkapottabb településeken két főre, azért átlagosan 20 ezer forintért találunk szobát.

Appartmannban vagy saját házban szintén nehezen kapunk már helyet, ám Kővágóörsön egy teljes 10 fő elhelyezésére is megfelelő házat éjszakánként 50 ezerért tudunk foglalni, és Balatonudvariban is 30-50 ezerbe kerül egy teljes ház egy éjszakára, ám sok helyen csak egyben lehet foglalni 6 éjszakára, így ez az ár, már 180.000-300.000 forint is lehet. Itt persze megtehetjük azt, hogy nem mindennap eszünk a strandon vagy étteremben, hanem otthon főzünk magunkra, esténként pedig szalonnát sütünk, vagy grillezünk. Így sokat tudunk fogni az összegeken.

Strandbelépő

1000 forint alatt már meglehetősen kevés strandra engednek be minket, ám ha csak egy gyors csobbanásra vágyunk, akkor sok helyen lehetőségünk van 2 órás belépőt venni (zömében féláron), illetve a délutáni belépők is kedvezőbbek.

Azonban például Örvényesen szabad-strandot találunk, ami korszerű, és csupán két éve esett át a teljeskörű felújításon. Családi jegyeket, vagy heti bérleteket szintén kedvezőbb árakon tudunk vásárolni, amennyiben minden nap a strandra szeretnénk menni.

A vízibicikli bérlés óránként 5000 forintba kerül, még SUP-ot már 3000 forintért is tudunk bérelni. A napágyak 1000-2000 forint körüli összegbe kerülnek.

Összegzés

Rengetegen választották a Balatont – írta a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) szerdai közleményében. A szervezet emelkedő vendégszámot, illetve növekvő árbevételt jelentett a július harmadik hétvégéjének statisztikája alapján. Azonban kiderült, hogy a mobilcellaadatok szerint az egynapos turisták száma 22 százalékkal emelkedett júniusban. Ebből az összes vármegye kivette a részét, de leginkább Tolnából (40 százalék), Zalából (39 százalék) és Nógrádból (34 százalék) indultak el így a legtöbben.

Hogy mennyire drága valójában? A mi számításunk szerint, átlagosan szállással, étkezéssel, strandbelépővel, fejenként napi 25 ezer forinttal érdemes fejenként számolni, de ez a hűtőtáskás-megoldással, és az olcsóbb apartmanokkal akár 15 ezer forintra is leszorítható. Ha mindenből a legjobbat akarjuk, akkor könnyedén 50 ezer forint/fő-vel is számolhatunk.

Ezért persze külföldön, ahogy már mutattuk, ötcsillagos all-inclusive szállodát is tudunk foglalni elő illetve utószezonban, akár Rodoszon, akár Cipruson.

Ám ha valaki nem akar órákat repülni, napokig szállást keresni a Booking útvesztőjében, transzfert, illetve járműbérlést intézni, valamint a dátumok terén sem rugalmas, azoknak csak az utazási irodák maradnak, akik az elmúlt évekhez képest szintén 20%-al emelték az árakat. Így összességben persze drága a Balaton. de kis odafigyeléssel könnyedén leszoríthatjuk az árakat. Azonban ha az ember rugalmas az utazási dátumokkal, és van hajlandósága a szervezkedésre, akkor egy főszezoni egyhetes balatoni vakáció árából könnyedén megoldható két külföldi all-inclusive nyaralás. Egy az előszezonban, egy az utószezonban.

Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem