Tudomány
Érintőképernyős agytorna kutyáknak, jöhet?
Az ember legjobb barátja sem butul el öregségére, ha kockul.
A Bécsi Állatorvosi Egyetemen az idősödő kutyák agyi funkcióiért aggódnak, ezért játékos fejlesztéseket dolgoznak ki a szakemberek. Ahelyett, hogy hagynák a vén négylábúakat a nyugágyon heverészni, a kognitív biológusok interaktív számítógépes programokkal traktálják őket.
A rendszeres agytorna és az élethosszig tartó tanulás pozitív érzelmeket kelt, ami lelassítja a mentális hanyatlást. A leszűkült fizikai korlátok már az idős kutyusok számára nem teszik lehetővé azt a fajta kiképzést, ami a fiatal egyedek esetén még működik. A Vetmeduni Vienna kognitív biológusai eredményeiket egy új tanulmányban összegzik, melyből kiderül, hogy a számítógépes interakciók kiváló gyakorlati alternatívát tudnak nyújtani.
A kísérleti laborban az idős jószágok meglehetősen jól reagáltak a gondolkodás-fejlesztő tréning során bevetett, érintőképernyős oktató játékokra. A csapat célja, hogy a „kutya Sudoku” otthoni verziója elkészüljön.
Az élethosszig tartó tanulás nem csak az embereknek tesz jót, de négylábú barátainknak is hasznos. A kutyák igenis képesek új dolgokat magukévá tenni, még hajlott korban is. Eddig csak kölyökkutyákat és fiatal állatokat vetettek alá mentális kihívásoknak; az idős ebek viszont eléldegélnek mellettünk, mi pedig elnézőek vagyunk velük, ha engedetlenek vagy makacskodnak vénségükre. El sem várjuk tőlük azt a teljesítményt, amire fiatalabb korukban képesek voltak.
A bécsiek viszont a számítógépes játékokban látják a megoldást: a jutalmazó rendszerű, egyszerű feladatok fitten tudják tartani a házi kedvenceink szürkeállományát.
Táblajátékok
A Sudokuhoz hasonló tesztek kondiban tudnák tartani a fiatal korban jól kiképzett, ám később ilyen szempontból elhanyagolt állatokat. Lisa Wallis, a tanulmány szerzője szerint
Pozitív élményeket szerezhetnek így a kutyák, amelyek képesek volnának őket idős korban is mentálisan fogékony állapotban tartani. Akárcsak a mi esetünkben, a dopamin termelése náluk is csökkenni kezd, ahogyan öregszenek, így az emlékezet és a tettvágy is hanyatlik. Ezt próbáljuk meg késleltetni.
A laborban a kutyusoknak először is meg kellett ismerkedniük az érintőképernyővel, de amint ráéreztek, kezdődhetett is a játék.
Ludwig Huber is úgy látja, hogy a kutyák kora nem probléma:
Ha ügyesen eleget tesznek a mentális kihívásoknak, akkor jól fogják magukat érezni. Mint amikor idős emberek elsajátítanak valami új ismeretet, és piszkosul élvezik. A rendszeres agytorna nemcsak nekünk tesz jót, de a vén kutyákat is kirántja a levertségből. Megjön az életkedvük, elfoglalják magukat és csak szívják magukba a tudást.
Az még nem derült ki, hogy az állatok lassan elfelejtik-e, amit valamikor egyszer már megtanultak. És ha bekövetkezik, az a felidézés csökkent ereje miatt, vagy az agytorna hiánya miatt történik-e meg. Az mindenesetre bizonyosnak tűnik, hogy az érintőképernyővel történő, élethosszig tartó tanulás ellensúlyozhatja ezt a hanyatlást.
A tanulmány szerzői remélik, hogy nemcsak a szoftverfejlesztők fantáziáját indítják be ezzel a dolgozattal, de a kutyatulajdonosok is nyitottak lesznek a további együttműködésre.
A megközelítésünk egy izgalmas fúziót eredményezhet a tudományos szakemberek és a lakosság között; mindemellett felhívjuk a figyelmet az élethosszig tartó tanulás fontosságára, még az állatok esetében is.
összegzi Wallis a Science Daily oldalán.
Brain training for old dogs: Could touchscreen games become the Sudoku of man’s best friend? https://t.co/JbyDXF4AWK #Messerli FI; @VetmeduniVienna video: MFI/Vetmeduni Vienna pic.twitter.com/gjD34Bk7sl
— Vetmeduni Vienna (@VetmeduniVienna) February 7, 2018
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.