Tudomány

Érintőképernyős agytorna kutyáknak, jöhet?

  • Szerző:nuus
  • 2018.02.15 | 16:21

Az ember legjobb barátja sem butul el öregségére, ha kockul.

A Bécsi Állatorvosi Egyetemen az idősödő kutyák agyi funkcióiért aggódnak, ezért játékos fejlesztéseket dolgoznak ki a szakemberek. Ahelyett, hogy hagynák a vén négylábúakat a nyugágyon heverészni, a kognitív biológusok interaktív számítógépes programokkal traktálják őket.

A post shared by PRINCE MIKI (@prince_miki) on

A rendszeres agytorna és az élethosszig tartó tanulás pozitív érzelmeket kelt, ami lelassítja a mentális hanyatlást. A leszűkült fizikai korlátok már az idős kutyusok számára nem teszik lehetővé azt a fajta kiképzést, ami a fiatal egyedek esetén még működik. A Vetmeduni Vienna kognitív biológusai eredményeiket egy új tanulmányban összegzik, melyből kiderül, hogy a számítógépes interakciók kiváló gyakorlati alternatívát tudnak nyújtani.

A kísérleti laborban az idős jószágok meglehetősen jól reagáltak a gondolkodás-fejlesztő tréning során bevetett, érintőképernyős oktató játékokra. A csapat célja, hogy a „kutya Sudoku” otthoni verziója elkészüljön.

Az élethosszig tartó tanulás nem csak az embereknek tesz jót, de négylábú barátainknak is hasznos. A kutyák igenis képesek új dolgokat magukévá tenni, még hajlott korban is. Eddig csak kölyökkutyákat és fiatal állatokat vetettek alá mentális kihívásoknak; az idős ebek viszont eléldegélnek mellettünk, mi pedig elnézőek vagyunk velük, ha engedetlenek vagy makacskodnak vénségükre. El sem várjuk tőlük azt a teljesítményt, amire fiatalabb korukban képesek voltak.

A bécsiek viszont a számítógépes játékokban látják a megoldást: a jutalmazó rendszerű, egyszerű feladatok fitten tudják tartani a házi kedvenceink szürkeállományát.

Táblajátékok

A Sudokuhoz hasonló tesztek kondiban tudnák tartani a fiatal korban jól kiképzett, ám később ilyen szempontból elhanyagolt állatokat. Lisa Wallis, a tanulmány szerzője szerint

Pozitív élményeket szerezhetnek így a kutyák, amelyek képesek volnának őket idős korban is mentálisan  fogékony állapotban tartani. Akárcsak a mi esetünkben, a dopamin termelése náluk is csökkenni kezd, ahogyan öregszenek, így az emlékezet és a tettvágy is hanyatlik. Ezt próbáljuk meg késleltetni.

A laborban a kutyusoknak először is meg kellett ismerkedniük az érintőképernyővel, de amint ráéreztek, kezdődhetett is a játék.

Ludwig Huber is úgy látja, hogy a kutyák kora nem probléma:

Ha ügyesen eleget tesznek a mentális kihívásoknak, akkor jól fogják magukat érezni. Mint amikor idős emberek elsajátítanak valami új ismeretet, és piszkosul élvezik. A rendszeres agytorna nemcsak nekünk tesz jót, de a vén kutyákat is kirántja a levertségből. Megjön az életkedvük, elfoglalják magukat és csak szívják magukba a tudást.

Az még nem derült ki, hogy az állatok lassan elfelejtik-e, amit valamikor egyszer már megtanultak. És ha bekövetkezik, az a felidézés csökkent ereje miatt, vagy az agytorna hiánya miatt történik-e meg. Az mindenesetre bizonyosnak tűnik, hogy az érintőképernyővel történő, élethosszig tartó tanulás ellensúlyozhatja ezt a hanyatlást.

A tanulmány szerzői remélik, hogy nemcsak a szoftverfejlesztők fantáziáját indítják be ezzel a dolgozattal, de a kutyatulajdonosok is nyitottak lesznek a további együttműködésre.

A megközelítésünk egy izgalmas fúziót eredményezhet a tudományos szakemberek és a lakosság között; mindemellett felhívjuk a figyelmet az élethosszig tartó tanulás fontosságára, még az állatok esetében is.

összegzi Wallis a Science Daily oldalán.

 


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Sport
Európa bajnok lett Érdi Mária
  • szerző:nuus
  • 2024. 02. 23.