Életmód

Felejtsd el a műanyag palackot, különben belefulladunk a szemétbe

  • Szerző:nuus
  • 2017.03.17 | 07:06

A Greenpeace friss tanulmánya komolyan kongatja a vészharangot: lassan több lesz a műanyag szemét a tengerekben, mint a hal. Az egyik legnagyobb felelős az üdítőital-gyártás, pontosabban az általa használt százmilliárdnyi PET-palack. A legnagyobb gyártó még adatokat sem hajlandó adni a termeléséről, de a többiek adatai is bizonyítják: nem sokat tesznek a környezetvédelemért.

SURABAYA, INDONESIA - MARCH 22: The scattered plastic trash brought in by strong waves seen at Kenjeran Beach on World Water Day March 22, 2014 in Surabaya, Indonesia. World Water Day recognizes the global need for water and energy conservation. (Photo by Robertus Pudyanto/Getty Images)
Festői tengerpart Indonéziában. Fotó: Robertus Pudyanto/Getty Images

Elképzelni is szörnyű, de minden másodpercben egy teherautó-rakomány műanyag hulladékot borítanak a Föld tengereibe – figyelmeztet a Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet brit részlegének friss tanulmánya. Ez már önmagában ijesztő, de a műanyag csak nagyon lassan bomlik le, ezért felhalmozódik a tengerekben: a becslések szerint már öttrillió (vagyis 5 000 000 000 000) darab műanyag hulladék kering a tengerekben, ami egymás mellé pakolva 400-szor körbeérné a Földet.

Ennek katasztrofális hatása van az élővilágra. A kisebb darabokat a madarak eszik meg (mert a szaguk megtéveszti őket), az átlátszó nejlont a tengeri teknősök nézik medúzának, de nincsenek biztonságban a bálnák sem: nemrég Norvégiában vetődött partra egy cet, amelyiknek a gyomrában harminc darab műanyag zsákot találtak. A legújabb kutatások szerint mikroszkopikus méretű műanyagdarabok lehetnek az osztrigában és a kisebb halakban is, így a kör bezárul, a szemét az ember szervezetébe is bejut.

A probléma megértéséhez egyébként még tenger sem kell, elég megnézni a Tisza árterét egy-egy árvíz után:

A kép 2015 decemberében készül, Tiszadobnál MTI Fotó: Balázs Attila
A kép 2015 decemberében készül, Tiszadobnál. MTI Fotó: Balázs Attila

Egyre több lesz

És a szemét egyre csak termelődik: a becslések szerint a következő húsz évben megduplázódik, 2050-re megnégyszereződik a gyártott műanyag mennyisége. Egyes kutatások szerint ez azt jelenti, hogy a világtengerekben már több lesz a szemét, mint a hal. És ne gondoljuk, hogy ez csak a fejletlen országok problémája: egy tavalyi felmérés szerint Nagy-Britannia tengerpartjain is mérföldenként 160 darab eldobott műanyag palackot találtak, és a mennyiség két év alatt 43 százalékkal nőtt.

Annak a 245 millió tonna műanyagnak, amit egy évben a világban felhasználnak, a negyede csomagolás. Azon belül is a PET (polietilén-tereftalát) palack teszi ki a legnagyobb mennyiséget: 2014-ben 560 milliárd darabot gyártottak, és a mennyiség évente 4,7 százalékkal nő (hiszen egyre nagyobb divat például a palackozott víz fogyasztása), ami azt jelenti, hogy 2019-ben már 650 milliárdot gyártanak.

PRESTWICK, SCOTLAND - MARCH 22: Plastic bottles and general rubbish washed up by the sea litter the beaches in Prestwick, Scotland, 22 March 2005. A survey conducted by Beachwatch in September of last year, monitored 46 beaches in Scotland and a total of 250 in the UK. The main source of litter (33.4%) was from beach visitors. This was followed by sewage-related debris (26.1%), fishing debris (9.9%) and shipping (2.3%). (Photo by Christopher Furlong/Getty Images)
Prestwick, Skócia. Fotó: Christopher Furlong/Getty Images

Célkeresztben az üdítőital-gyártók

A Greenpeace a hat legnagyobb italgyártót interjúvolta meg a környezetvédelmi gyakorlatukról. Ez a hat cég – a Coca-Cola, a PepsiCo, a Suntory, a Danone, a Dr Pepper Snapple és a Nestlé – felelős a hulladékként keletkező PET palack igen jelentős részéért: a hatból öt cég összesen évente kétmillió tonna (ez tízezer kékbálna súlya) műanyag palackot használ, más csomagolásokkal együtt a műanyaghulladék-termelésük eléri a 3,6 millió tonnát. A hatodik cég, a Coca-Cola nem nyilatkozott a Greenpeace-nek, de valószínű, hogy az ő környezetvédelmi lábnyomuk a legnagyobb, hiszen naponta 1,9 milliárd adag italt adnak el.

Bár minden cég azt állítja, ösztönzi a vásárlókat az újrahasznosításra, ők maguk valójában nem sokat tesznek ezért, azon kívül, hogy ráírják a palackokra: „100%-ban újrahasznosítható”. Annak ellenére, hogy a PET-et lehet a legegyszerűbben újrahasznosítani, az öt cég (a hat nagy, mínusz Coca-Cola) összesen csak 6,6 százalékban használnak újrahasznosított PET-et. Három cégnek egyáltalán nincs célkitűzése az újrahasznosított anyagokra, a többiek is csak bizonyos, zöldként vagy természetesként hirdetett termékeknél használják. Az alacsony olajárak nem is ösztönzik őket erre, hiszen sokkal olcsóbb szűz palackokat gyártani.

A Greenpeace ajánlása szerint elsősorban az újratöltésre kellene törekedni, vagyis visszaváltható, üvegből vagy tartósabb műanyagból készülő palackokat használni. Csak ez után jöhetne az újrahasznosítás, de azt is ösztönözni kellene. Jó példa a német betétdíj-rendszer, ahol a vásárló 25 eurócentet fizet minden műanyag palack után, amit akkor kap vissza, ha visszaviszi a csomagolást. Ja, és nyilvánosságra kellene végre hozni az adatokat, hogy melyik cég mennyiben felelős a szennyezésért.

Címlapi kép: Agung Parameswara/Getty Images


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló