Sport

Egy magyar mutatja meg a világnak, hogyan csalnak a kerékpárversenyeken

  • Szerző:nuus
  • 2017.01.28 | 15:20
  • trendindex: 3

Vasárnap sugározza az amerikai CBS tévécsatorna azt a műsort, amelyben bemutatják, hogy működik a „mechanikai dopping”, vagyis hogyan építenek apró elektromotorokat egyes biciklikbe. A csalást az leplezi le, aki kifejlesztette az egészet: Varjas István.

Régóta beszélnek arról, hogy a profi kerékpársportban nem csak a versenyzőket doppingolják, de a biciklikbe is motorokat építenek. Tavaly aztán a cyclo-cross világbajnokságon le is bukott egy versenyző, ami miatt általános vizsgálat indult a mechanikai dopping után, és már a háromszoros Tour de France-győztes Greg LeMondot is megvádolták hasonló csalással.

A CBC 60 minutes című műsora járt utána, hogyan folyik a csalás (itt lehet megnézni az előzetest). A csatorna riportere még Magyarországra is elutazott, ugyanis itt él a technológia egyik kifejlesztője: Varjas István egykori kerékpárversenyző, csapattulajdonos (aki mellesleg egy időben a legnagyobb adótartozást felhalmozó magánszemély volt), és azt állítja, ő készítette a meghajtórendszerek prototípusát, még 1998-ban.

cycle1

Varjas még decemberben beszélt a Le Monde című francia lapnak a csalásról, és már akkor utalt a tévés oknyomozó műsorra, ami szerinte akkora hatással lesz a kerékpársportra, mint annak idején a Festina-ügy (az 1998-as Tour de France-on rengeteg tiltott szerre bukkantak a Festina csapat kísérő kocsijában, majd egymás után buktak le az EPO-t használó versenyzők és csapatok).

Annak idején Varjas egy barátja talált egy névtelen vevőt, aki kétmillió dollárt kínált neki a technológiáért, és megegyeztek, hogy tíz évig nem beszél a dologról, és nem is fejleszti tovább. Amikor a riporter megkérdezte, hogy azóta vajon az ő motorjait használják-e a versenyzők, Varjas azt mondta: „Igen, azt hiszem.” Ugyanakkor nem érzi magát felelősnek a csalásokért. A beszámoló szerint megfelelő összegért még annak is eladná, aki nyíltan bevallja, hogy csalásra akarja használni.

Forrás: CBC, CyclingNews


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló