Tech

Ilyen a közösségi média hatása: Akár véletlenül is befolyásolja a fiatalokat politikailag

  • Szerző:nuus
  • 2024.07.03 | 19:32

A közösségi média ma már nemcsak szórakozás, de bizony a vélemény befolyásolásának eszköze is. Vannak, akik tudatosan, vannak, akik véletlenül befolyásolnak másokat. A jelenség viszont valós, a közösségi média hatása a fiatalokra talán minden korábbinál nagyobb. És bizony akár véletlenül is befolyásolhatóak.

Tolu még csak 15 éves, így nem elég idős a szavazáshoz a közelgő választásokon, mégis remek példa a közösségi média hatásainak bemutatásához. Ennek ellenére egy londoni éjszakán a hálószobájából videót posztolt a TikTokra, amelyben kritizálta a politikusok bevándorlásellenes retorikáját. Reggelre a videó már tízezrekhez jutott el, ami több nézőt jelent, mint sok nagy politikai párt posztja.

„A videó hirtelen robbanásszerűen terjedt” – mondta. „Teljesen megdöbbentem.”

Tőle több száz kilométerre tőle, Somersetben, egy másik 16 éves fiúnak, Willnek, hasonló élményben volt része, de a politikai spektrum másik oldalán. Olyan politikusokról osztott meg videókat, akikkel egyetértett, kiemelve a késeléses bűncselekményekkel kapcsolatos aggodalmakat és támogatva a Brexitet. Ezeket a videókat is százezrek tekintették meg.

„Hihetetlenül érdekesnek találom, hogy a legtöbb esetben én vagyok az, aki híreket viszek az embereknek, nem a mainstream média” – mondta Will. Toluval ellentétben, aki a zene- és divatbejegyzések mellett osztja meg a véleményét a saját profilján, Will saját logót készített, és kizárólag politikáról posztol.

A közösségi média szinte észrevétlen szippantja be a fiatalokat, és észrevétlenül befolyásolja őket akár politikailag is – Fotó: freepik.com

A közösségi média hatása nem várt helyen is érződik

Ők csak kettő azon tucatnyi fiatal közül akik “véletlenül befolyásolják” a többi fiatal politikai véleményét, a különböző közösségi média platformokon. Néhány amatőr tartalmuk ugyanolyan népszerűségre tesz szert, mint a pártok saját posztjai, sőt, némelyik nézőszáma meghaladja néhány online hirdetésükét is.

A közösségi média algoritmusai kiemelik őket a tömegből, és milliók hírfolyamába helyezik a videóikat. Ezáltal a véletlen befolyásolók tartalma olyan közönségeket is elérhet, amelyek elfordultak a politikai tartalmaktól.

Mi az az Undercover Voters?

Többek között az Undercover Voters – 24 kitalált személy privát online profillal és ismerősök nélkül – fiatal szereplőinek hírfolyamán is megjelentek ezek a videók. Az Undercover Voters programot azért hozták létre, hogy megvizsgálják, milyen tartalmakat népszerűsítenek az algoritmusok a választások alatt.

A 35 év alatti Undercover Voters hírfolyamának körülbelül 90%-a nem a pártoktól származó politikai bejegyzés, hanem az olyan közösségi média felhasználóktól származó bejegyzések, akik politikai tartalmakat osztanak meg.

Az azonosított „véletlen befolyásolók” tucatjai – 16 és 31 évesek között – átlagosan körülbelül félmillió megtekintést kapnak minden egyes bejegyzésükre. Több videónak közel egymillió megtekintése volt, és összesen több mint 15 millió megtekintést halmoztak fel.

A közösségi média hatása akár a politikai nézet megváltozása is lehet

A fiatalok által használt közösségi média platformok arra ösztönözhetik őket, hogy hangot adjanak a véleményüknek, és részt vegyenek a politikai életben – de a nagy népszerűség nagy felelősséggel is jár – néhány ilyen fiók félrevezető állításokat osztott meg, és fenyegetések és zaklatások célpontjává is vált.

Több ilyen “véletlenül befolyásoló” fiatal elmondta, hogy posztjaik megváltoztatták az emberek szavazási szándékát, illetve azt, hogy kire szavaznak. Néhányan úgy érzik, arra ösztönzik őket, hogy olyan tartalmakat posztoljanak, amelyek a legtöbb lájkot gyűjtik, függetlenül attól, hogy hisznek-e bennük. De olyan is akadt, aki bevallotta, politikai párttal áll kapcsolatban.

A nevezett fiatalok – bár csak kiragadott példák – jól mutatják, mennyire megváltozott a közösségi média használata az elmúlt években. Jócskán túlmutat már a barátokkal való beszélgetésen, vagy a napunk, nagyobb életeseményeink megosztásán. A TikTok, az Instagram és a X is úgy működik, hogy tartalmakat ajánl a felhasználók „For you” oldalain vagy hírfolyamaiban – gyakran olyan emberektől is, akiket nem is követnek vagy nem is ismernek, így az egyének pillanatok alatt népszerűvé válhatnak, anélkül, hogy először nagy követőtábort építenének ki.

Ez a fejlődés azt jelenti, hogy a fizetett politikai hirdetések egyes közösségi média platformokon, mint például a Facebookon vagy az Instagramon, kevesebb figyelmet kapnak, mint az egyéni felhasználók által létrehozott, majd a közösségi média algoritmusai által népszerűsített tartalmak – beleértve azokat az alkalmazásokat is, mint a TikTok, ahol a fizetett politikai hirdetések nem engedélyezettek.

Fontos számolni a kockázattal is

Azonban ennek a népszerűségnek is meg van a maga veszélye. Tolu például rasszista üzeneteket kapott, a rabszolgaságra utaló grafikus leírásokkal, de sokan számolnak be különböző online zaklatásról vagy bántalmazásról.

(Via)


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló