Tech

„Azt akarjuk, hogy érezzék” – Mesterséges intelligenciát is felszolgálnak egy kiváló étteremben

  • Szerző:nuus
  • 2024.06.27 | 13:33

A Krasota nevű, kiemelkedően jó dubai étteremben semmi sem az, aminek látszik. A séf például 6 éve halott. Multiszenzoros étkezési élményt és számos meglepetést kínálnak a remek fogások mellett – a mesterséges intelligencia mindenben jelen van az étteremben.

Mesterséges intelligenciát is az asztalra visz egy kiváló, Dubai-ban található étterem. A Krasota sötét, kerek étkezőjében a néhai francia séf, Paul Bocuse vezeti elő a következő ételt – megvan benne a klasszikus fine-dining konyha minden jellemzője, melyről Bocuse híres volt: fürj és libamáj, gombapástétomos péksüteménybe csomagolva, szarvasgomba szósszal meglocsolva.

Itt azonban semmi sem az, aminek látszik. Bocuse ugyanis 6 éve halott, fizikailag tehát nincs jelen, de a képmása látható a szoba ívelt falaira vetítve, mielőtt feloldódna a sötétben.

Az említett ételt a recepttől a fali vetítésen át a Bocuse hamis videójáig a mesterséges intelligencia (MI) tervezte. Ez egyike a nyolc tanfolyamnak, „Imaginary Futures” néven, amely multiszenzoros étkezési élményt kínál a Krasotában – írta meg az edition.cnn.com.

Az élmény különféle forgatókönyveken vezeti át az étkezőket – hogyan nézhet ki a jövő, a víz alatti várostól az űrkolónián át a posztnukleáris apokalipszisig – és minden étel a környezetéhez igazodik.

Valóság és képzelet keveredik a mesterséges intelligencia-étteremben – Fotó: Youtube

A mesterséges intelligencia-forgatókönyvhöz a Krasota társalapítói – Anton Nenasev digitális művész, Vlagyimir Mukhin séf és Borisz Zarkov vállalkozó – adtak iránymutatást a technológiának. Nenasev, aki 3D számítógépes grafikus szoftverrel tervezi a vetítéseket, lehetővé tette a mesterséges intelligencia számára, hogy kidolgozzon 150 különböző koncepciót, mielőtt a legjobbakat egyesítette volna. Mukhin arra késztette a Midjourney generatív platformot, hogy alkossa újra Bocuse legikonikusabb receptjeit, beleértve a szarvasgomba levest is.

„Az ihletet abból az izgalmas lehetőségből merítettük, hogy a mesterséges intelligencia egyéneket teremt újjá az életükről és tapasztalataikról szóló átfogó adatok alapján” – magyarázta Zarkov. Úgy írja le ezt, mint egy digitális korszak szeánszát, amely a technológián keresztül felidézi a néhai séf emlékeit és stílusát.

Ez azonban csak a kezdet az étkezés jövőjét illetően. A mesterséges intelligenciával a képzeletből a valóságba válthatunk át – jegyezte meg.

Ez csak az étkezés jövőjének kezdete

Ez az étterem, melyben a mesterséges intelligencia tökéletesen jelen van, az első a maga nemében. Az ötlet Zarkovtól származott, aki 2017-ben ellátogatott a tokiói teamLabs digitális művészeti múzeumba és találkozott egy interaktív „teaházzal”. Az asztalon vetítés volt, amely például olyan érzést keltett, mintha a teás csészéből egy fa kezdene el kinőni.

Zarkov úgy érezte, hogy a technológiából többet, élelmiszer-központúbbat és bonyolultabbat is kihozhatnának.

Egy nemzetközi mérnökcsapat összeállításával elkezdtek dolgozni több felületre kiterjedő vetítéseken és egy mesterséges intelligencia-kompatibilis interaktív asztallapon, amely érzékelők segítségével különbözteti meg a különböző tárgyakat – például tányérokat és poharakat a vendégek kezétől vagy telefonjától, ami lehetővé teszi a célzott vetítést.

A technológia a maga nemében az első volt, amikor a Krasota először megnyitott 2021-ben Moszkvában – a munkatársak egy teljes hónapot töltöttek a mesterséges intelligencia képzésével, tányérokat tettek le ismételten az asztalra és tárgyakat mozgattak, hogy teszteljék azt.

„Eleinte nem volt túl gyors. Amikor megmozdítottuk a telefont, három másodpercbe telt, amíg reagált – mesélte Zarkov. – Az MI azonban gépi tanulást használ, hogy javítsa technikáját, amikor új információkat kap. Most bármilyen képpel lehet játszani az asztalon. Mintha élne” – tette hozzá.

Az élmény gondosan irányítja az étkezők figyelmét – Fotó: Youtube

A Krasota Dubai 2023-ban nyílt meg egy bemutatóval, „Imaginary Art” címmel, amely nyolc, nemzetközi művészek híres munkái által ihletett fogáson vezeti át az étkezőket.

Hat hónappal később a csapat elindította az „Imaginary Future”-t is – amely egy világ körüli spekulatív utazás a következő évtizedekben.

Az élmény gondosan irányítja az étkezők figyelmét: a legizgalmasabb és legdinamikusabb látvány a fogások közötti szünetekben van, amikor pedig megérkezik az étel, a grafika ismétlődővé és passzívvá válik.

Az interaktív elemek csak a tányérok letakarításakor kerülnek előtérbe és ha bármiféle zűrzavar adódna, a humán személyzet – excentrikus tematikus jelmezbe öltözve – segít a megfelelő médiumra összpontosítani.

Akár az ételekről, akár a képernyőkről van szó, szeretnének rávilágítani arra, hogy a művészet fontos. „Azt akarjuk, hogy érezzék” – jegyezte meg az ötletgazda.

(Via)


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló