Tech

Lecsap az Európai Unió, teljesen átalakul az internetezés

  • Szerző:nuus
  • 2022.10.31 | 17:18
  • trendindex: 3

Az Európai Unió döntéshozóinak hála, hamarosan teljesen megváltozik a ma ismert internet, a technológiai vállalatokat pedig kemény béklyókhoz kötik.

Kép: 123rf

November elsején egy olyan uniós törvény lép életbe, amely alapjaiban változtatja meg az internetezést – figyelmeztet a Wired. Az Európai Unió digitális piacokról szóló törvénye, röviden a DMA (Digital Markets Act) jelentősen bekorlátozná a technológiai vállalatok működését, legyen szó az Apple-ről, vagy a Facebookról, kényszerítve őket, hogy a platformjaik átláthatóbbak és nyitottabbak legyenek mindenki számára.

Az új szabályozásnak viszont nem azonnal kell eleget tenniük a cégeknek, akik 2023-ig, legkésőbb 2024-ig kapnak egy kis időt az átállásra. Sőt, az óriáscégek sokkal szigorúbb szabályozások alá fognak esni, mint bárki más. Róluk 2023 első felében fognak dönteni, és legalább egy tucat vállalat fog ebbe a kalapba kerülni – várhatóan olyanokkal az élen, mint a Facebook, a Microsoft, az Apple, az Amazon és a Google. Nekik összesen hat hónapot adnak az átállásra.

Ezután az internet és a tech-szféra gyakorlatilag teljesen át fog alakulni.

A DMA-ban ugyanis azt is meghatározzák, hogy bizonyos platformok miként működhetnek. Az Apple-t például arra köteleznék, hogy más alkalmazásboltokat is engedélyezzen az eszközein, hogy a felhasználók ne csak az App Store-ból juthassanak hozzá az alkalmazásokhoz. Mindemellett a cupertinói vállalat 30 százalékos sarcot is beszed a fejlesztőktől, akiknek túl sok választásuk nincs, ha iOS-en is jelen szeretnének lenni.

Emellett nagy mértékben korlátoznák a felhasználókról gyűjtött adatok felhasználását, a célzott hirdetések megjelenítését, a platformok saját termékeit saját felületen történő versenyellenes hirdetését, korlátoznák az eszközökre előretelepített alkalmazásokat, ezzel is tisztességesebbé és versenyképesebbé téve a digitális gazdaságot.

A DMA után jön a DSA is.

A technológiai vállalatoknak hamarosan egy másik átfogó uniós jogszabállyal, a digitális szolgáltatásokról szóló törvénnyel is meg kell küzdeniük, azaz a DSA-val, amely egyes algoritmusok kockázatértékelését és az automatizált döntéshozatalra vonatkozó közzétételt írja elő, és arra kényszerítheti az olyan közösségi alkalmazásokat, mint a TikTok és a Facebook, hogy nyissák meg adataikat a külső ellenőrzés előtt. Az EU azt is fontolgatja, hogy külön szabályokat fogad el a mesterséges intelligenciára vonatkozóan, amelyek betilthatják a technológia egyes felhasználási eseteit.

A törvényt szintén szakaszosan hajtják végre, a legnagyobb online platformoknak legkésőbb várhatóan 2024 közepén kell megfelelniük az előírásoknak.

A DSA abban is hasonlít a DMA-ra, hogy a nagyobb techcégeket sokkal szigorúbban szabályozza. Az EU hivatalos tájékoztatása szerint a DSA többek között:

  • előírja az online piacterek számára, hogy hatékonyabban lépjenek fel az illegális termékek és szolgáltatások értékesítése ellen.
  • intézkedéseket vezet be az illegális online tartalmak elleni küzdelemre, és a platformok számára kötelezettségeket ír elő a gyors reagálásra, az alapvető jogok tiszteletben tartása mellett.
  • megtiltja a platformoknak, hogy kiskorúak online tevékenységéből származó adatokat felhasználva célzott hirdetéseket jelenítsenek meg nekik.
  • szigorúan korlátozza az érzékeny személyes adatok – mint a nem, a faj és a vallás szerinti hovatartozás – célzott reklámra történő felhasználását.
  • megtiltja a “sötét mintaként” ismert felületeket és a megtévesztést célzó gyakorlatokat – ilyen például a
    • próbaidőszak lejárta után automatikusan elinduló előfizetés
    • a felugró reklámablak sarkában elrejtett icipici, szinte láthatatlan X-gomb
    • a direkt megnehezített, átláthatatlan kezelőfelület, hogy nehezen lehessen elmondani előfizetéseket, szolgáltatásokat
    • hamis akció-időtartam számláló
    • vagy a weboldalakon azonnal felugró ablakok, a választási lehetőségeket pedig megtévesztő színekkel emelik ki.
    • a közösségi platformokra és keresőoldalak:
      • olyan tartalomajánló rendszert kell kínálniuk, ami nem profilalkotáson alapul
      • elemezniük kell az általuk okozott rendszerszintű – az illegális tartalmak terjesztésével, az alapvető jogokra, a választási folyamatokra, a nemi alapú erőszakra vagy a mentális egészségre gyakorolt negatív hatásokkal kapcsolatos – kockázatokat.

Az a vállalat, amelyik bármennyire is megszegi a DMA vagy a DSA által lefektetett új szabályokat, a teljes éves bevételének akár 6 százalékára is megbüntethető – ez a Google esetében 11 milliárd dollárt, a Meta esetében pedig 7 milliárd dollárt jelentene.

“Arra számítunk, hogy a következmények jelentősek lesznek” – mondja Gerard de Graaf, egy veterán uniós tisztviselő, aki az év elején segített a DMA elfogadásában. De Graaf szerint a technológiai óriáscégekre vonatkozó szigorúbb szabályokra nemcsak azért van szükség, hogy az embereket és más vállalkozásokat megvédjék a tisztességtelen gyakorlatoktól, hanem azért is, hogy a társadalom teljes mértékben részesülhessen a technológia előnyeiből.

Forrás: Leet.hu


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló