Film

Nélkülük élvezhetetlenek lennének a filmek: mit csinál a sound designer és a foley artist?

  • Szerző:nuus
  • 2017.01.15 | 17:45

Két filmes meló, amiről sokan talán még nem is hallottak, pedig nélkülük nem készülhetnének filmek egyáltalán. Sci-fik legalábbis biztosan nem. És elefántok nélkül sem.

Hang nélkül elég furcsa, nemde?

Ha filmekről van szó, mindenkinek a színészek jutnak először az eszébe. Aztán jönnek a készítők, a rendezőtől elkezdve, az operatőrön és forgatókönyvírón át, egészen a speciális effektek mestereiig.

Arról viszont sokszor megfeledkezünk, hogy a film nem csak vizuális, hanem audiovizuális műfaj,

ami nem merül ki abban, hogy van zeneszerző, aki megírja a főcímzenét, valaki más pedig dalokat válogat össze zenekaroktól a soundtrackhez. Egy film zajok, hangeffektek, atmoszféra nélkül lényegében élvezhetetlen, de amíg a színészek, rendező, forgatókönyvírók, filmzeneszerzők és a vizuális effekteket készítő stúdiók nevét mindenki ismeri, bántóan kevés elismerés jut a filmes hangok névtelen mestereinek. Pedig a világ egyik legkreatívabb és legizgalmasabb melójáról van szó.

Hangművészek

A filmkészítés egyik legfontosabb részfeladata a sound designeré. Ő az, aki megtervezi, hogy mit hallunk a képek alatt. Aki hangeffektekkel megalkotja egy adott tér hangulatát, aki kutyaugatást, madárcsicsergést, villámlást pakol a képek alá, vagy éppen síri csöndet teremt, ha éppen arra van szükség.

Érdekes dolog a csend, hiszen tökéletes csend nagyon ritkán van. Ha nem szól semmi, akkor is szól valami, de milyen hangja van például egy üres szobának? Vagy éppen egy tengeralattjáró belsejének? És akkor még nem is esett szó, olyan „valótlan” dolgokról, mint például sci-fik űrhajóinak belseje, ahová szintén kell teremteni valami atmoszférát, mert ha nem hallunk semmit, a film élvezhetetlen.

De ne ugorjunk rögtön a sci-fikhez, mert egy sound designernek akkor is rengeteg munkája van, ha nem kell nem létező hangokat kitalálnia. Érdemes csak a hangokra figyelve megnézni a Ryan közlegény megmentésének kezdő jelenetét! Nagyon sűrű hangokban is, van benne baljós csend, aztán fegyverek, robbanások, tűz, becsapódó lövedékek, mechanikai zajok, kiáltások, víz alatti részletek, és a közelben felrobbanó bomba utáni „vákuum”. Nem csak a képeket, a hangokban is háború van:

A filmek hangjainak elkészítése viszonylag egyszerű sémát követ: vannak azok a hangok, amiket közvetlenül a forgatáson vesznek fel, de ebből elég kevés, sokszor lényegében csak a párbeszédek kerülnek felvételre, minden mást pedig utólag pakolnak hozzá a filmhez. Ez nagyon megkönnyíti a filmesek életét, hiszen a helyszínen elég bonyolult és hosszadalmas lenne minden kis hangot jó minőségben rögzíteni.

Ráadásul felesleges is, hiszen vannak erre szakosodott kiváló szakemberek. A szükséges hangok egy részét hangtárakból bányásszák ki, ami pedig nincs meg, azt külön rögzítik. Itt jön képbe a sound designer egyik legfontosabb beosztottja, a foley artist, aki jön a kis mikrofonjával, és szépen felvesz mindent, aminek az adott jelenetben szólnia kell: pohárkoccanást, kulcscsörömpölést, vízcsöpögést. Valahogy úgy, mint ebben a vicces reklámban:

A foley artistnál kreatívabb munka valószínűleg nem is létezik a világon. Egyrészt, mert csomó olyan hangot kell rögzítenie jó minőségben, ami stúdióban nehezen megvalósítható (pl.: eső), ezekre alternatív megoldásokat kell találnia, ráadásul csomó olyan képhez kell hangot alkotnia, amiről igazából fogalmunk sincs, hogy hogyan szól, mert nem is létezik.

És itt még mindig nem kell a sci-fikre gondolni, bár mindjárt oda is elérünk. De például egy videojátékban a betört sisakok, fellebbenő köpenyek vagy a verekedések közben elroppanó csontok mellé is mind kell valamilyen hangot rendelni. Mivel videojátékról van szó, ezeket aztán tényleg nem lehet a forgatáson felvenni. Az alábbi videóban a Batman: Arkham Asylum foley artistja mesél a szakmáról, neki az egyik kedvenc eszköze az angol zeller:

Remélhetőleg már sokakat izgalomban tartanak a cikk elején felemlegetett elefántok. A sci-fi műfaj ugyanis egyszerűen nem él meg sound design és foley nélkül, ezért a ’70-es évektől kezdve szinte nélkülözhetetlenné tette őket. Egy anekdota szerint George Lucas megmutatta néhány kollégájának a Star Wars első epizódját (ami most már a negyedik…) a hangmunkálatok előtt, és a vélemény lesújtó volt. Valóban, nehéz is elképzelni mondjuk a fénykardokat a hozzájuk nőtt hangeffektek nélkül.

Ráadásul akkor egy csomó effektet még nem tudtak előállítani digitálisan, és a szakembereknek nagyon jó ötletekre volt szükségük, hogy karakteres hangokat adjanak a filmhez. Ebből a szempontból (is) a Star Wars egy igazi mestermunka, Ben Burtt  sound designer ugyanis egy rakás emblematikus effekttel pakolta tele a filmet. Darth Vader szuszogása, Chewbacca hangja, a fénykardok suhogása és zúgása, R2 pittyegése vagy éppen a TIE vadászgép morajlása mind-mind olyan hangeffektek, amit ha meghallunk, képek nélkül is tudjuk, hogy miről van szó. Ráadásul ugyanolyan fontos hangulatteremtő eszközök, mint John Williams zenéje.

A sci-fik hangjainak megalkotásakor a sound designerek és foley artistok néha egészen hihetetlen hangok felhasználásával, és persze sokszor a véletlennek is köszönhetően jutnak el a végeredményig. Burtt, aki a Star Wars után sok évvel például a WALL-E hangjaival is maradandót alkotott, egy öreg vetítőgép hangjából rakta össze a fénykard hangeffektet, valamint egy TV képcsövének hangjából, ami véletlenül interferált az egyik mikrofonjával. A rohamosztagosok lézerfegyvereinek hangját egy rádióantennát kifeszítő drótkötél ütögetésével állította elő, a TIE vadászgép hangját pedig elefántok hangjából állította elő.

Úgy tűnik egyébként, hogy az elefántok szinte nélkülözhetetlenek a sci-fi hangokhoz, ha valaki nagyon fülel, akkor a Jurassic Park T-rexének a hangjában is fel fogja fedezni az ormányosok trombitálását. Ezen kívül van még bálnaszuszogás, oroszlánüvöltés és aligátorhörgés a mixben. A többi ősgyík hangjaihoz pedig még lovak és koalák hangjai is felhasználtak.

Több űrhajó belső morajlása is lelassított elefántbőgésből készült, és sokan az Alien filmek xenomorphjának hangjában is elefántot vélnek felfedezni, ami igaz is, sőt, gyilkosbálna is van benne, de egészen különleges módon. A tömeggyilkos űrlény egyedi hangjához felhasznált állathangokat nem a természetből vadászták le, hanem egy híres angol hangutánzó művész, Percy Edwards szolgáltatta a filmhez:

Ez egyébként lehet, hogy nem is egyedi eset: bár a hivatalos stáblistán nem szerepel, de a legenda szerint a másik híres űrlény, a predator hangját is egy ember szolgáltatta, mégpedig  Peter Cullen. Egy legendás kanadai szinkronszínész, akit a legtöbben Optimus Prime hangjaként ismernek. De bárki is adta ezeket a hangokat a világnak, legyen az egy különleges torkú ember, vagy a struccok párzási énekét mikrohullámú sütővel összekeverő foley artist, zseni volt, az biztos!!!


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren
Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló