Lélek
A szelfik sem egyformák – te melyik típusba tartozol?
Egy meglepő tanulmány szerint nem mind szól a nárcizmusról, sőt.
A közösségi médiában megjelenő képek nagyobb részük már szelfi. Kim Kardashian például lassan a halhatatlanság szintjére emeli digitális önarcképeit – kedvenc albumot is készített, Selfish címmel, mely egyébként önzést jelent. Legyinthetünk is egyet, elkönyvelve ezt az egészet nárcisztikus megnyilvánulások közé, de közben a modern kultúra szelfimániája jóval összetettebb jelenség – írja a Harpers Bazaar.
A Brigham Young University kutatói ásták bele magukat az önkép-készítés motivációiba, és eredményeiket tanulmány formájában tették közzé. Az Utah-i szakemberek azt találták, hogy több mozgatórugója is lehet a néha már kényszeresnek tűnő szelfizésnek.
46 résztvevőt vizsgáltak az alapján, hogy különböző állításokkal mennyire értenek egyet, személyes szokásaikat figyelembe véve. Három fő motiváció kristályosodott ki a válaszok mentén: van, aki kommunikálni szeretne, más mintha szimplán beszámolna, a harmadik pedig megszépíti a valóságát.
A Megosztó
A kommunikátor típus azért dob fel egy friss szelfit, hogy témát szolgáltasson, ami beindíthatja a beszélgetést a partnerekkel, vagy követőkkel.
Ők a kölcsönös kommunikáció hívei, akik valamit üzenni is szeretnének
– magyarázza Maureen Elinzano. Erre jó példa, amikor Szavaztam feliratú matricát viselve fotózkodtak, parázs vitát provokálva, vagy másokat is voksolásra sarkallva ezzel. Leonardo di Caprio egy jó példa erre, aki Instagramján környezettudatos szelfiket tesz közzé.
A dokumentálók
Számukra a szelfi egy eszköz, amely beszámol az életük fontosabb pillanatairól. Meg szeretnének osztani egy-egy eseményt, hogy mindenki láthassa, de a visszajelzések számukra annyira nem jelentősek, mint az első csoport tagjainál. Például a NASA űrhajósa, Scott Kelly ilyen, vagy Chiara Ferragni blogger, aki rutinosan teszi fel napi történései közben készített szelfijeit.
A képmutatók
A legkisebb csoportot az önmagukat jobb színben feltüntetők alkotják, akik a tanulmány másik szerzője, Harper Anderson szerint
élvezettel tárják ki egész életüket. Miközben bepillantást engednek mindennapjaikba, ezt azzal a reménnyel teszik, hogy pozitív színben tűnnek fel ők is, és a velük megtörtént dolgok is.
Taylor Swift, Gigi és Bella Hadid, és persze a Kardashian-klán, az élen Kimmel is ide tartozik.
Miért is fontos foglalkozni a szelfikkel, és még inkább: készítőikkel? Mert Matt Lewis társszerző meggyőződése az, hogy
Évek múlva a társadalom látható történetét a szelfik fogják meghatározni, egyre nagyobb mértékben. Ha rájövünk arra, mi készteti az embereket, az rengeteg hasznos párbeszédet eredményezhet a vizuális kultúra területén.
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.