Tudomány

Elfelejtett szörnyek: a csodálatos ekranoplánok

  • Szerző:szaboakos
  • 2020.01.01 | 16:18

Az ekranoplánok egy mára elfelejtett csodálados gépszörnyek, a Kaszpi-tenger hihetetlen határfelület-repülőgépei voltak.

A határfelület-repülőgép más néven ekranoplán a párnahatás jelenségét kihasználó repülőgépek csoportja. Átmenetet képeztek a légpárnás hajó és a repülőgép között, mivel a levegőben való haladáshoz merevszárny segítségével képes. Ettől függetlenül a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet hajóként tartja őket számon, hiszen a párnahatás kialakulása nélkül nem képes tartósan a levegőben haladni. A Szovjet Haditengerészet parancsnoksága az 1960-as években nagy érdeklődést mutatott a nagy sebességű, nagy hasznos terhelésű repülőgépek iránt. A Központi Szárnyashajó Tervezőintézet egyike volt azon tervezővállalatoknak, melyek szorosan részt vettek a fejlesztésekben.

Az A-90 Orlijon nevű gép 1972ben indult első útjára majd később 5 darab készült belőle. Katonai szolgálatba 1979-ben állt. Két darab harckocsi vagy több mint 150 katona szállítására volt alkalmas azonban a közepes hatótávolságú RSZD–10 Pionyer rakéta vízi szállítóeszközeként is alkalmazni kívánták, erre azonban tömegesen nem került sor hiszen alig három darab volt használható állapotba azonban ez a három, folyamatos szolgálatot teljesítő prototípus egészen 1993-ig szolgálatban maradt. Hajtásáról két darab kétáramú gázturbinás sugárhajtómű, és egy légcsavaros gázturbina gondoskodott.

 

A nagy testvér a Luny osztályú ekranoplán 1987-től állt hadrendben egészen az 1990‑es évek végéig. A felszíni hajók elleni rakétahordozó csapásmérő eszköznek szánták. Eredetileg nyolc egység megépítését tervezték, de a pénzügyi háttér hiánya, valamint a korlátozott katonai használhatósága miatt csak egy darabot fejeztek be. Nem véletlenül kapta a Kaszpi-tengeri szörny nevet, hossza majdnem 100 méter volt, tömege pedig több mint 400 tonna.

A gép meghajtásáról oldalanként négy-négy, összesen nyolc darab, kétáramú gázturbinás sugárhajtómű gondoskodott. Az úszó test aljára terelőlemezt szereltek, ami a felszállást segítette elő, így a tenger felett 5-10 méterrel hasított. Sebessége elérhette az 500 km/h-ás sebességet is, azonban ekkor fogyasztása az egekbe szökött. Fő fegyverzetét a hajók elleni robotrepülőgép alkotta. A hat darab tároló-indító konténert a törzs felső részére építették. A kialakítás miatt a hajó gyenge légvédelmi fegyverzete és nagy nagy mérete sebezhetővé tette ezért gyártását sosem övezte érdek, így csupán egy darab készült belőle.

 

Képek:youtube.com


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló