Csodatévő tudomány: algák segítségével lát újra húsz év után egy férfi!

• 2021.05.25 | 18:48

A párizsi Látás Intézet tudósai algákban termelődő, fényérzékeny fehérjékkel adták vissza egy teljesen vak férfi látását.

A vak páciens kezelése során optogenetikai terápiát alkalmaztak – írja a BBC News. A férfinál retinitis pigmentosát – festékes szemideghártya-gyulladást – diagnosztizáltak negyven éve. A betegség több mint kétmillió embert érint világszerte. Bár a teljes megvakulás ritka, a férfi teljesen elvesztette látását két évtizeddel ezelőtt. A terápia után azonban ma

ismét képes érzékelni a fényt egyik szemével.

A módszer az algák által termelt proteinekre – a retina fényérzékenységét biztosító rodopszinok egyik alcsaládjára – épül, amik fény hatására megváltoztatják viselkedésüket. A mikrobák ezek segítségével mozognak a fény felé. A kezelés első lépése a génterápia volt. Az algáktól származó, a rodopszinok létrehozására irányuló genetikai instrukciót “átadták” a retina még megmaradt, mélyen lévő rétegeiben lévő sejteknek a szem hátsó részében. Amikor ezeket fény éri, elektromos jelet küldenek az agynak. Mivel azonban csak sárga fényre reagálnak, ezért

a páciens egy speciális szemüveget visel,

amely a megfelelő hullámhosszon közvetíti a való világ képét szeme hátsó részébe. Hónapokba telt, mire megfelelő mennyiségű rodopszin halmozódott fel a szemben, és mire az agy megtanult egy új nyelvet a látás visszanyeréséhez. A Nature Medicine című folyóiratban publikált eredmények szerint a páciens akkor tudta, hogy a kezelés működik, amikor az utcán sétálva

észrevette, hogy látja a gyalogátkelőhely csíkjait.

A férfi ma már képes megfogni és megszámolni a tárgyakat egy asztalon. A kutatásban egy magyar neurobiológus, Roska Botond is részt vett.

Kép: JOSÉ-ALAIN SAHEL AND BOTOND ROSKA, NATURE MEDICINE