Tech

A teknős, a csiga és a denevér, avagy érthetetlen ötletek a történelem legextrémebb tankjain

  • Szerző:nuus
  • 2017.08.10 | 16:22

A mérnökök néha elég meredek ötletekkel állnak elő, ha valami nagyon forradalmi új eszközt kell létrehozniuk. A józan paraszti eszünket használva sokszor első ránézésre látszik, hogy ez a dolog nem fog működni, nálunk sokkal okosabb tudósok viszont egész sokáig képesek nem látni a fától az erdőt, így jöttek létre ezek a furcsa harckocsik is.

Mivel mi is tank rajongók vagyunk, a történelem 10 legnagyobb tankja után nem tudjuk megállni, hogy ne adjuk közre a The Richest válogatását, ami viszont a 10 legextrémebb, legfurcsább, de úgyis mondhatnánk, hogy a 10 leghülyébb tankot tartalmazza. Egyik se volt ugyanis túl sikeres, és mai szemmel nézve érthetetlen, miért nem látták ezt a tervezőik előre:

10 Strangest Military Tanks Ever Invented

Uploaded by TheRichest on 2017-03-09.

Ahogy azt az előző cikkben is írtuk, a tankok designja szinte a kezdetek óta alig változott: páncélozott test, két lánctalp, forgatható lövegtorony, és abból kinyúló ágyúcső. Ha valaki egy ilyet lát, azt mondja: tank. Ezt a formát persze többen megpróbálták megreformálni, ezekből viszont inkább vicces, mint félelmetes harckocsik születtek. Lássunk ezek közül 10-et:

Cár-harckocsi

(kép: Wikipedia CC0)

Az oroszok már az I. világháború alatt előálltak egy alternatív ötlettel, ez volt az egyik feltalálója által Lebegyenko-harckocsinak nevezett hatalmas jármű, ami futott még cár-tank és Nyetopir (denevér) néven is. Hatalmas első kerekeivel azt akarták elérni, hogy ne jelentsenek neki akadályt az árkok a harcmezőn; ezeken át is tudott gurulni, viszont pont ez volt a jármű gyenge pontja is: a nagy első kerekek ugyanis nagyon gyengék és sérülékenyek voltak, pillanatok alatt szétlőhette volna őket az ellenség, a masszív hátsó rész pedig az egyenetlen súlyeloszlás miatt egyszerűen belesüllyedt a talajba, ha sár volt. Szerencsére erre időben rá is jöttek, úgyhogy hadrendbe se állították.

T-35

(kép: Wikipedia CC0)

A szovjetek a ’30-as években aztán újra elkezdtek saját tankokon gondolkodni, a T-35 pedig méretei alapján akár az előző listában is elfért volna, olyan nagy volt. de nem csak a méretei tették különlegessé, hanem az is, hogy nem érték be a hagyományos „egy lövegtorony, egy ágyúcső” formával, hanem rögtön öt kisebb-nagyobb ágyú állt ki a harckocsi tetejéből. Összesen 11 ember kellett volna a működtetéséhez, de a sok tüzérrel talán még nem is lett volna gond, ha sikerül úgy megcsinálni az egészet, hogy ne robbanjon le úton, útfélen. A nem túl üzembiztos T-35-öt is utolérte a sorsa, ez sem döntött el csatákat.

Tortuga

Furcsa módon a ’30-as években Venezuela is úgy érezte, hogy nekik kell megváltaniuk a tankvilágot, ennek az eredménye volt a csak teknősnek nevezett páncélos autó. Ilyen formavilággal azóta sem készültek harckocsik, ami nem véletlen, az egész design inkább vicces, mint elrettentő, ráadásul még löveg sincs benne, és a nehéz terepet sem tudta legyőzni. Talán még a pápamobil is ütőképesebb harci eszköz lehetne a venezuelai teknősnél.

Kugelpanzer

(kép: Wikipedia CC0)

A tank szó kimondásakor a legtöbben egy hatalmas gépmonstrumra gondolnak, a nácik viszont pont az ellenkező irányba indultak el a II. világháborúban, bár az egyszemélyes, gömb alakú minitankjukat, becenevén a labdapáncélost sosem vetették be. Viszont adtak belőle párat szövetségeseiknek, a japánoknak, ők élesben is kipróbálták.

Antonov A-40

(kép: Wikipedia CC0)

A tankok nagy távolságba történő szállítása most is problémás, erre állt elő egy repülő tank ötletével Oleg Antonov szovjet tervező a II. világháború alatt. A terv lényege, hogy egy kisebb méretű tankot nagy szárnyakkal láttak volna el, ami egy repülőből kidobva aztán a földre tud vitorlázni. És működött!!! A járművet sikeresen tesztelték, csak egy baj volt vele: az üzemanyag és a lőszer olyan plusz terhet jelentett volna, amit már nem bírtak volna el a szárnyak, ezek nélkül viszont nem sok értelme volt tankokat ledobálni az égből. Amúgy is partizánok megsegítésére akartak volna ilyen módszerrel páncélosokat küldeni, a gerillaharcmodornak viszont nem éppen sajátja, hogy nagy mennyiségű üzemanyagot és lőszert cipelnek magukkal az egységek.

Object 279

(kép: Wikipedia CC0)

A szovjet mérnökök az ’50-es évek végére készítették el ez a különleges tankot, amit extrém nehéz terepviszonyokra terveztek, ezért nem csak kettő, hanem összesen négy lánctalp is helyet kapott alatta. Az igazi furcsaság azonban a tank teste, ami olyan, mint egy összezárt kagyló. Ezzel egy olyan formát próbáltak létrehozni, amit nem tud felborítani egy atombomba robbanása által létrehozott lökéshullám. Csak a katonák haltak volna meg benne a sugárzástól, de a tank a talpán marad…

Chrysler TV-8

(kép: Wikipedia CC0)

Az amerikaiaknak sem kellett persze a szomszédba menniük hülye ötletekért, és mivel a hidegháború elején minden az atomfegyverek körül zajlott, nem is váratott sokáig magára az első atommeghajtású tank sem, ami az ’50-es évek végére el is készült. A vízfejű TV-8-cal több probléma is volt, de elég csak abba belegondolni, hogy ha csata közben megsemmisült volna egy ilyen harckocsi, az a benne lévő atomreaktor miatt felért volna egy környezeti katasztrófával. Talán érthető is, miért nem építették meg soha.

ZIL-2906

extreme offroad from Russia

ZIL-2906 – the VERY High Mobility Vehicle

A lánctalpak a legrosszabb tereppel is megbirkóznak, de azért nem mindennel. Főleg a Földre visszatérő űrhajósok lehetetlen helyekről történő visszahozására tervezte a ZIL-gyár (felénk inkább a teherautóik ismertek) a ZIL-2906-ot és a ZIL-4904-et, amik simán legyőzték a mély havat, a mocsaras tajgát, de nagyobb vizeken is könnyen keresztül mentek. Csak éppen a kemény földön nem volt semmi hasznuk…

Progvev-T

How Jet Engines on Tanks Put out Oil Fires

How Jet Engines on Tanks Put out Oil Fires The Big Wind – Designed by a team of Hungarian engineers originally as a means of mass decontamination for Cold War-era tanks in the event of a CBRN (chemical, biological, radiological and nuclear) attack, this fire-fighting chimera has found a surprising niche in the modern world: putting out oil well fires.

A T-55-ös harckocsi alapjaira megalkotott Progvev-T különleges feladatra készült: olyan tankot akartak megalkotni, ami a harcmezőn megsemmisíti a többi tankra veszélyes aknákat. Felpakoltak hát egy MIG-hajtóművet a harckocsi tetejére, és arra számítottak, hogy az előre irányított csóva majd jól megsemmisíti az útban lévő aknákat. Természetesen nem működött ez olyan jól, mint ahogy elsőre hangzik. A tankra szerelt sugárhajtómű viszont az élet más területén kiválóan bevált: ahogy a fenti videón is látszik, tűzoltásra használnak mostanában hasonlókat.

1K17 Szhatie

(kép: Wikipedia CC0)

Mondanánk, hogy a szovjetek is túl sok G.I.Joe rajzfilmet néztek a ’80-as években, mint mi, de valószínűleg nem ez a helyzet, mégis kitalálták maguknak a lézersugár kilövésére alkalmas harckocsit. A terv az volt, hogy ezzel bénítják majd meg az ellenség kommunikációs és célzó berendezéseit, szóval nem valami Star-Wars szintű gyilkos lézert kell elképzelni. Végül még így is túl drágának bizonyult, ilyen erős lézersugár létrehozásához ugyanis minden tankba bele kellett volna pakolni 30kg rubint.

De szerencsére ez már mind történelem.

Forrás: The Richest


Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló