Utazás

Délkelet-Ázsia szubjektív alsó 1. rész: Miért utazzunk Délkelet-Ázsiába?

Délkelet-ázsiai úticélok között általában a thaiföldi Phuket, Koh Samui és Bangkok szerepel első helyen, de néha érdemes kicsit lemenni a jól kitaposott ösvényekről, és olyan szegleteit megnézni Délkelet-Ázsiának, amik éppen még csak kezdenek ismertebbek lenni. Sorozatunk ebben igyekszik segíteni mindazoknak, akik szeretnek saját szervezésben, annak minden hozadékával együtt kalandoktól sem mentesen utazni, kicsit kilépve a komfortzónából.

Miért menjünk Délkelet-Ázsiába?

Ennek sok oka lehet, mondhatni, egyénfüggő. Alapvetően azért szokás a bakancslistára feltenni a régiót, mert annyira más, mint amit Európában megszokhattunk. Persze, lehet úgy dönteni, hogy az európai kényelmet keressük Ázsiában is, és persze, meg is kaphatjuk, de kalandosabb, ha a gurulós bőröndöt hátizsákra cserélve, a resort magas kerítésének támasztása helyett a pálmafa kunyhó recsegő padlóját taposva szemléljük a vidéket, és az embereket, mert ahány ország, annyiféle szokás, és hozzáállás. Ja, és persze, általában süt a nap. Az se utolsó szempont, hogy ha el tudjuk engedni az itthon megszokott életvitelt, a hazai árak töredékéért tudunk ellenni.( De arról, hogy Ázsia olcsó-e vagy drága, később még bővebben értekezünk)

Mikor menjünk Délkelet-Ázsiába?

Amikor csak tehetjük, de ha egy mód van rá, ne az esős évszak közepén. Persze, hogy az mikor van, országonként változó. Thaiföldön például a Thai-öbölben januártól májusig tart a száraz évszak, ezért a karácsonyi időszakot inkább az Andamán öbölben érdemes eltölteni. Kambodzsában ezzel szemben december kellemesen felhős-esős tud lenni, nagyobb viharoktól mentesen. 

Vietnám déli része hasonló klímával bír, mint Thaiföld keleti fele, vagyis december elejétől már vígan lehet arrafelé kalandokat keresni, de sajnos az északi rész (Ho An, Hanoi, Halong-öböl) ilyenkor erősen esős, vagyis ezt a részt inkább tavasszal keressük fel, ha tehetjük. 

A Fülöp-szigetekre pedig akkor, amikor éppen nincs tájfun, de inkább januártól májusig, és akkor is Palawan, Boracay vonulaton, ami papíron kívül esik a tájfunövezeten (de csak papíron). 

Mit vigyünk egy hosszú útra?

Csak azt vigyük, amire biztosan szükségünk van. Na jó, de mégis mire van biztosan szükségünk egy ázsiai útnál? Egy jó hátizsákra, az biztos. És a hátizsák mérete már megszabja azt is, hogy mennyi cuccal fogunk utazni. Éppen ezért a gyakorolott utazók 40 literes, vagy ennél kisebb hátizsákokkal is elvannak. Ezekben az alapvető dolgok –  több hetes útnál is csak pár darabból álló fehérnemű, póló, egy-két short, szandál, túracipő – mellett, fényképezőgép, töltő, laptop is helyet tud kapni. Fontos, hogy 10 kilogrammnál ne nagyon legyen több. A nemzetközi járatokon persze bőven lehet 20-25 kilós poggyászt is feladni, de az ázsiai fapadosokon jobban járunk, ha 10 kilogramm alatt vagyunk, akkor nem kell külön csomagdíjat fizetni (ez pedig utazásonként 20-30 dollár megtakarítást is jelenthet). 

Gyógyszerek: jobbára minden van Ázsiában, ami otthon is, de ha valami speciális kell, azt célszerűbb feliratni és igazolással a kezünkben kivinni. Bár a határokon nem ezt nézik elsősorban, hanem hogy minden más papír rendben legyen. (Az utazás előtt mindenképpen érdemes arra is rákeresni, hogy éppen mit találtak ki az adott országban, mert például Vietnám gondolt egyet, és módosította a vízumrendeletét tavasszal. Ebből kifolyólag vagy fél gépnyi farangot -európai fehér férfit- nem engedtek be. Ők az érkezéskor akartak vízumot kiváltani. Amúgy a harminc napos vízumot ezen a hivatalos linken tudjuk kiváltani, minden más ügynöki közvetítő, plusz díjért.) 

Thaiföldön 30 napig jók vagyunk vízum nélkül, amennyiben légi úton érkezünk, ha hosszabb időt szeretnénk ott tölteni, érdemes elintézni még Budapesten, a nagykövetségen.Kambodzsában viszonylag simán lehet kapni, akár érkezéskor is, vagy online. 

Hogyan utazzunk?

Ha egy mód van rá, ne mindenen görcsölve. El kell tudni fogadni, hogy hiába terveztünk el valamit fejben, Ázsia nem azért van, hogy minket kiszolgáljon, hanem hogy olyan oldalunkkal ismertessen meg, amit eddig esetleg nem vettünk komolyan: mint például, hogy lazák vagyunk. A lazaságot abban az értelemben tanácsos érteni, hogy tudunk alkalmazkodni – emberekhez, körülményekhez, időjáráshoz. Az utazás tervezésénél ezért is fontos a gyakorlott utazók szerint, hogy a lehető legflexibilisebben tegyük ezt: ha jegyet veszünk a kiwi.com-on, válasszuk a hét eleji dátumokat (az üzleti utazókat és a magasabb árakat elkerülvén),  és azt, hogy nincs konkrét dátum, így nem kevés pénzt takaríthatunk meg. Másik szabály: a jegyet árösszehasonlító oldalon érdemes lecsekkolni, de megvenni már az adott légitársaságén (ha reklamációs probléma van, azokra jobban lehet számítani). 

A szállás választásánál jó barátunk a tripadvisor.com, a foglalásnál már booking.com és az agoda.com (ez utóbbi főként Ázsiában bír jó akciókkal), de általában érdemes csak az első pár éjszakát itt lefoglalni, mert hiába színes-szagos minden az ajánlatban, a valóság, vagy a semmiből hirtelen felbukkanó építkezés tud kellemes meglepetésekkel szolgálni. És persze az sem utolsó szempont, hogy mindkét oldal a maga 20-30 százalékát ráteszi az árakra, amit persze az utazónak kell megfizetnie, hacsak a tulaj azt nem mondja, lehet ezt másként is. 

 

Mire figyeljünk?

Legfőképpen önmagunkra, fizikai és pszichikai értelemben. Ázsiában nem tanácsos jó pár dolog (vizet inni a csapból, ordibálni az emberekkel, olyan helyen enni, ahol csak fehérek vannak, vagy üres a hely), viszont tanácsos például a nyitottság, és a türelem. Abban biztosak lehetünk, hogy átvernek, legalább egyszer – ez bele van kódolva az útba. Ezen felesleges is görcsölni. Azon sem érdemes idegeskedni, hogy más árat mondanak egy helyinek  – thaioknál, khmereknél jellemző ez főként – , és megint mást egy európainak. Kényelmetlen a tudat persze, hogy bionikus ATM-nek nézik az embert, de ennek okát részben magunknak köszönhetjük.

Utasbiztosítás: alap, hogy legyen!

Amire szintén érdemes időben figyelni, az az utasbiztosítás, kevés ember engedheti meg magának, hogy zsebből fizesse az esetleges tetemes költségeket. Viszonylag sokféle van, aki kedveli a flexibilitást, és azt, hogy akár menet közben kösse meg, vagy módosítsa, sok hasznos tippet találhat a Fintechradar.hu cikkében, amely a digitális nomádok szemszögéből járta körbe a témát nemrég, de mindenki számára hasznos tippeket szolgáltatva. 

Na de mégis, merre menjünk Délkelet-Ázsiában? 

Ez a sorozat Vietnam, Kambodzsa, Fülöp-szigetek és Thaiföld érdekesebb, vagy annak vélt helyeit veszi sorra. Ez legalább is a terv, aztán majd alakul, ahogy. Ezek után majd kiderül, merre is érdemes még menni. 

Ha a második részre lennél kíváncsi, akkor kattints ide, ahol a elmondjuk, miért (ne) menjünk Pho Quck szigetére.

A harmadik részben azt tudhatod meg, milyen alkalmazások segíthetnek neked az utazásaid során.

Megosztás Facebookon
Megosztás Twitteren

Hírlevél - feliratkozom, mert az jó nekem

Szólj hozzá Nincs hozzászólás
Hozzászólások mutatása

Válasz vagy komment írása

Cikkajánló
Tech
Itt a Hyundai repülő taxija
  • szerző:szaboakos
  • 2020. 01. 13.